INTERNETSTRUL!

Tjena mina kex! Jag sitter nu här på min stol i lägenheten med ett halvätet plommen bredvid mig och har ÄNTLIGEN fått Internet att funka! Det har inte varit så lätt att sitta i en tysk telefonkö med tyskar vars engelska är lite halvknackig :P...Det blev dock kommunikation på Denglish(Deutsch + English), så vi fick det att funka tillslut. Bilder på lägenhet får ni se när jag fått lite ordning här, vilket INTE är än på ett litet tag.

Det vanliga internet får jag i slutet av månaden, för det är någon student som har hand om det! Men han/hon börjar inte skolan föränn första oktober, därav var jag tvungen att införskaffa ett mobilt bredband med en månad fri surf*tummen upp*.

Gårdagen bestod av shopping på IKEA, sisådär 80 EURO. Handdukar, knivar, stekpannor..ja, ni fattar! Handlade även mat( In Deutsch: Lebensmittel) vilket är billigare här än i Sverige. Min stödperson Kerstin(som jag förövrigt tror hatar mig, eftersom jag vill bli körd överallt för att handla, haha! ^^ ) är väldigt vänlig. Och nej..stödperson är väl kanske inte rätta ordet direkt, hm..men jag tror ni förstår ungefär vad jag menar! Hon hjälper mig när jag vill handla eller kontakta gym, ringa samtal, prata med hyresvärd osv.. Det jag inte förstår, förklarar hon. Så man kan säga att jag i början av mitt äventyr är beroende av mat och Kerstin, haha!

Och hörrni, Tyskland har trevligt folk!

Ex 1. Jag frågade om salt och peppar på ALDI och då springer tjejen genast och HÄMTAR det ÅT mig. Behövde inte röra ett finger. Personalen på cafeér säger alltid Ha en trevlig kväll eller Trevlig Dag! Så är det inte på Hemköp i Trollhättan vill jag lova! :p

Ex. 2. Tyskarna kör en överallt, man får smaka på deras mat och deras drycker.

Ex.3. Tyskarna vill hitta på något hela tiden och de ger inte upp att förklara vägen etc. även om engelskan är knacklig på vissa håll.

Oj vad mycket det blev skrivet! :] Idag har jag gått till MERCADO, vilket är ett köpcentrum i norra delen av stan. De hade H&M och Deichmann, vilket var de enda butikerna jag kände igen från Sverige :p  Har även sett Stadtpark idag, vilken var mums för ögat och sinnet! =) Det kommer ett litet bildspel nedan av vad jag såg under min 1 timmes promenad genom norra delen av Nürnberg.

Nu ska jag gå och handla lite växter till mitt tomma fönster, samt pennor och papper till morgondagens Orientation-Day på GSH! :]

Auf wiedersehen kex!


BILDER FRÅN DAGEN.



















Kommentarer
Postat av: thom

så du har dragit iväg till tyskland alltså?

2010-09-02 @ 22:08:37
URL: http://thomstenstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0